OFICIÁLNÍ ANOTACE FILMU – SVĚTEC Z PEKLA (HLEDÁNÍ & NÁVRATY)

SVĚTEC Z PEKLA – HLEDÁNÍ (1982–2004), CHAOTICON PETRA ŠTĚPÁNA (Extended Edition)

Světec z pekla – Chaoticon Petra Štěpána, apoštola československého punku a gotiky. Dvoudílný dokumentární film Jana Hrušovského & Jindřicha „R.X.Tháma“ Kohma o frontmanovi kapel XIII. STOLETÍ a HRDINOVÉ NOVÉ FRONTY.

„Film Světec z pekla je film o mém životě. Musím k němu říct, ať nekopírujete můj životní styl, protože to je něco, co vás zabije,“ uvedl ke kinematografickému projektu Petr Štěpán, frontman kapel HRDINOVÉ NOVÉ FRONTY a XIII. STOLETÍ. Petr Štěpán je pro jedny životní vzor a nekompromisní umělec, pro druhé kontroverzní undergroundový muzikant, který se s nikým nesnese. Bezmála 270minutový dvoudílný dokumentární film vypráví životní příběh Petra Štěpána, apoštola československého punku a gotiky, textaře, skladatele, kytaristy a zpěváka přední české gothicrockové formace XIII. STOLETÍ, ale také lídra legendárních jihlavských pankáčů H.N.F. Petr má neobyčejně oddané početné publikum doma i v zahraničí, na účtu desítky vydaných alb a přes 40 let profesionální hudební kariéry. I po tak dlouhé době neví drtivá část fanoušků o tajemném Petru Štěpánovi téměř nic konkrétního. A marně hledají odpovědi na mnoho otázek, které se vynořují z temných mlh jeho nesmírně komplikované umělecké a životní cesty.

SVĚTEC Z PEKLA – NÁVRATY (2004–2024), CHAOTICON PETRA ŠTĚPÁNA (Extended Edition)

Světec z pekla – Chaoticon Petra Štěpána, apoštola československého punku a gotiky. Dvoudílný dokumentární film Jana Hrušovského & Jindřicha „R.X.Tháma“ Kohma o frontmanovi kapel XIII. STOLETÍ a HRDINOVÉ NOVÉ FRONTY.

Do druhé části Chaoticonu vstoupíme v době, kdy Petr Štěpán rozprášil slavnou „třináctkovskou“ sestavu Metropolisu. A co se pak dělo dál? Film je hlubokou sondou do uměleckého i soukromého života kumštýře z Jihlavy, jehož odkaz v dějinách československé populární hudby nelze přehlédnout. Svérázný frontman žánrově ikonických kapel si vždy pečlivě střežil své soukromí a k médiím si obecně – až na vzácné výjimky – udržoval chladný, arogancí kořeněný odstup. O to cennější je pojetí filmového projektu, ve kterém se mísí až na dřeň upřímné odpovědi respondentů s jeho uměleckými výstupy. Snad žádná třináctá komnata nezůstala uzamčená! Na premiéře prvního dílu Petr Štěpán uvedl: „Film se pohybuje na hodně širokém poli témat, a ne všechna jsou mi příjemná. Některá bych byl docela rád, kdyby filmařům ve střižně spadla pod stůl, jak se říká. Oni tam nacpali úplně všechno.“ Co zásadního se tedy odehrálo ve dvou životních dekádách Petra Štěpána na cestě směřující k Noci vlků? Odpoví vám druhý díl filmového Chaoticonu s podtitulem „NÁVRATY 2004–2024“.

GENEZE CHAOTICONU PETRA ŠTĚPÁNA ANEB JAK TO CELÉ ZAČALO

„Odehrálo se to 17.  prosince 2015 v Jihlavě v předvánočním sychravém čase. Několik hodin jsme s Petrem seděli v družném hovoru v restauraci Na Hradbách, nálada tenkrát byla opravdu sváteční. Petr trval na tom, že mě doprovodí, i když jsem parkoval až v poměrně vzdáleném chrámu konzumu jménem City Park a venku řádila ta chladná vysočinská plískanice. Při loučení a vřelém objetí mně jakoby mimoděk vmetl do tváře: „Thámo, jeď opatrně, ještě o mně musíš napsat knihu!“ Bylo půl šesté večer a já zkoprněl. Na jednu stranu jsem byl poctěn a potěšen, na tu druhou rozhozen. Trvalo to několik měsíců, než jsme se k této předvánoční výzvě prošpikované chladem a namrzlým deštěm vrátili a rozebrali ji na součástky. Naše dohoda zněla, že se do díla pustím, ale musím mít volnou ruku v jeho pojetí. Ujasnili jsme si, že se nebude jednat o adorační spis, ale že autorizace bude samozřejmostí. Abych si vše ještě více zkomplikoval, napadlo mě přizvat do týmu šikovného kameramana a střihače Honzu Hrušovského a vedle knihy souběžně realizovat i dokumentární životopisný film. Ufff! Kostky byly vrženy a Caesar československého punku a gotiky mě odvelel za Rubikon. Každý, kdo se nechce ztratit, a to v čemkoliv, potřebuje maják, který ho nejen v době soumraku, ale i v čase absolutní tmy udrží na cestě. Mým světelným zdrojem naděje pro dokončení mise se stalo ideové zakotvení obou projektů pod zastřešující výraz s metaforickou silou a až atomovou konotací – Chaoticon. Asi to nejde trefit do jednoho slova přesněji.“  (zdroj: R.X.Thámo / Trubadúr V.)

Dne 24. srpna 2018 zazněl první pomyslný ťuk filmové klapky při srpnovém návratu XIII. STOLETÍ na třináctém ročníku festtivalu Prague Gothic Treffen. Střemhlav do ambiciózního projektu vletěl tandem srdcařů: Honza Hrušovský (kamera, scénář, režie) a R. X. Thámo (scénář, redaktor, produkce). Kvantifikace projektu není hotová, což je i dobře. Finále je náročné a nijak by tvůrcům nepomohlo, kdyby si spočítali, kolik hodin, dnů, nebo spíš týdnů nad dílem strávili, kolik nacestovali kilometrů za jednotlivými respondenty a o kolik peněz zkrátili své privátní rozpočty. Základní vize filmu, jehož název bude prozrazen, až pro tento okamžik nastane ta správná konstelace hvězd, je představena na straně osm v „Abecedě Petra Štěpána“ pod písmenem „CH“ (viz. výše). Opakovaně vstupovat do bedlivě střeženého soukromí punkrockové hvězdy v obdobích proměnlivých nálad bylo tajuplné, zajímavé, inspirativní, ale i náročné a vyčerpávající. Putování labyrintem Chaoticonu Petra Štěpána přineslo setkání snad se všemi odstíny emocí na škále od záchvatů smíchu, úsměvů a šťastných euforických chvil prosycených naplněním až po mrazivé zářezy zmaru, rozpínajícího se stínu i pocitů, že tato mise skončí ztroskotáním. Několik polibků od útesů neposlalo loď ke dnu. Nadále pluje, ale ta těžká cesta se vpisuje do tváří korábu i jeho posádky. Asi to bude znít pyšně, ale tuto cestu zřejmě nemůže nikdo zopakovat. Natáčet v Petrově soukromí, pobývat s kapelou v  tvůrčím procesu v  lůně nahrávacího studia, být součástí rodinné šatny na několika koncertech, mít volný pohyb v  zákulisí mnoha dalších mediálních a tvůrčích produkcí, otevřeně mluvit s  nejbližšími lidmi Petrova soukromého i uměleckého života, to už se asi nikomu dalšímu v  takové míře nepodaří. I několik odmítnutí rozhovorů bylo součástí cesty k materializaci příběhu, které jen podtrhly složitost a nevyzpytatelnost nasvíceného tématu. Před tvůrci je ještě velký kus práce a očekávání vynaloženého úsilí, aby jejich loď plující v metaforickém moři Chaoticonu našla přístav. A tvůrčí tandem pak střechu nad hlavou i publikum, které si nechá odvyprávět velký životní příběh člověka, umělce a rockera, pro kterého je jeho talent darem i prokletím. (zdroj: R.X.Thámo / Trubadúr V.)

Pokud máte zájem si přečíst celou ABECEDU PETRA ŠTĚPÁNA napište si pomocí formuláře v kontaktu o vydání pátého čísla novin TRUBADÚR (noviny jsou zdarma, hradíte pouze poštovné).